Varje gång vi går ut och äter har jag en stor klump i magen, dels ogillar jag känslan av att vara en krånglig gäst men än mer ogillar jag om vi bemöts av nonchalant personal och de gånger vi drabbats av en allergisk reaktion som för vår del håller i sig flera veckor. Här kan alla födoämnesallergiker skriva under på att de känner eller någon gång känt likadant. Därför är det oerhört skönt att läsa om att reglerna skärps för företag som serverar mat.
P1 skriver såhär på sin fb sida:
I december skärps reglerna för företag som serverar mat. Restauranger och caféer måste då tydligt redovisa om maten innehåller någon av de 14 vanligaste ingredienserna som kan ge en allergisk reaktion (ex. mjölk, gluten, ägg, jordnötter).
Hur svårt tycker du det är att få rätt information om vad som finns i restaurangmaten? Och hur orolig är du för att det ska bli fel?
SLV skiver bland annat:
Livsmedelsverkets förslag om nya märknings- och informationsregler är nu ute på så kallad notifiering. Förslaget handlar om hur innehållet i förpackad mat ska märkas och träder i kraft den 13 december 2014.
Vad har gästen på restaurangen, kunden som handlar mat över disk i butiken eller patienten på sjukhuset egentligen rätt att få reda på när det gäller ingredienserna i den mat de får? I början av maj skickade Livsmedelsverket ut förslaget om nya regler för märkning och information om livsmedel på remiss.
De nya reglerna innebär att den som handlar mat över disk i butik eller hämtmat på restaurang på begäran ska få information om samtliga ingredienser i den mat de köper. För den mat som serveras på restaurang för att ätas på plats måste restaurangen informera kunden om maten innehåller något av de 14 allergener som har listats av EU. Restauranger måste på ett tydligt sätt ange hur man kan få information om allergenerna, exempelvis genom skyltar eller anslag i restauranger.
Läs mer på SLV hemsida, klicka här för att komma direkt till länken.
Lista på de 14 allergenerna
spannmål som innehåller gluten (såsom vete, råg, korn och havre)
kräftdjur
ägg
fisk
jordnötter
sojabönor
mjölk
nötter och mandel
selleri
senap
sesamfrön
svaveldioxid och sulfit
lupin
blötdjur
Är du företagare och behöver hjälp med att märka upp allt på menyerna och kanske även se över menyn för att servera mer hälsosam mat eller behöver personalen utbildning inom födoämnesallergier, då kan du anlita SandT AB för detta.
Efter ett konsultuppdrag på Berns Asiatiska fick vi detta mail:
Med hjälp av SandT’s utbildning blir restaurangpersonalen så kunniga att man både utvecklar sin service på ett trevligt sätt och sparar
mycket tid då man slipper frågor från servis till kock.
/SandT